Måned: november 2017
-
Staten styrkede Scandlines’ monopol på Østersøen
Regeringen ligger, som den har redt, når den møder bastant modstand fra Scandlines i spørgsmålet om Femern-forbindelsen. Tilbage i 00’erne var regeringen af V og K selv en drivende kraft i at skabe den milliardforretning, Scandlines er i dag, og som rederiet åbenlyst forsvarer. Transportminister Flemming Hansen (K) var en meget glad minister, og der…
-
SAS: CPH taber terræn for dyr og langsom ekspansion
SAS fravælger i stigende omfang lufthavnen i København, for i stedet at flytte trafikken til Oslo og Stockholm. SAS’ bevidste fravalg bunder i udviklingen i Københavns Lufthavne, hvor priserne er steget år efter år. Ifølge SAS er kapaciteten ikke udbygget i samme tempo som i Oslo. Københavns Lufthavne har ifølge sin største kunde, SAS, presset…
-
Signalskandalen: DSB frygter kaos på intercity
En hidtil hemmeligholdt rapport om udviklingen i Banedanmarks kriseramte signalprojekt viser, at DSB er ekstremt bekymret for, hvordan det forsinkede projekt vil ramme DSB og dansk togdrift. I konsulentrapporten bestilt af Banedanmark står, at der i foråret 2016 omgående skulle styr på processen. Ellers ville det få fatale konsekvenser for DSB’s togdrift. Siden er det…
-
DSB skandaletog skal køre i Rumænien
Nok mistede DSB og skatteborgerne mindst 800 mio. kr. på IC4 togets lillesøster IC2, men så er det heller ikke værre. I al fald ikke i Rumænien, hvor man satser på at få 15 IC2-tog ud at køre. De er på vej til at blive godkendt i af de rumænske myndigheder, er blevet malet i…