Nå, så er det liv og død Berlingske roder rundt i

Berlingske kører for tiden en af sine kampagnehistorier, der er skrevet om et emne af de såkaldt gravende journalister. Detailviden er svært begrænset, men er der tre på opgaven, så bliver det sikkert godt, må visen være i Pilestræde. Det handler om alarmcentraler og ambulancekørsel.

forsiden 18 september var historien, at en person var død af en blodprop. Årsagen var, at der er problemer på alarmcentralen 112, som er Berlingskes omdrejningspunkt pga. nervøse medarbejdere, der oplyser, at der er opkald til centralen, som de mister. Det er jo noget møg, at der ikke kan være 500 på job hver dag. Og at det eksempelvis er kommet så vidt i sundhedssektoren, at der bliver prioriteret eks. med operationer på hospitaler.

Der er en person, der ringer op til 112. Det tager ”flere minutter”, som det fremgår af artiklen, inden vedkommende kommer igennem og centralen kan sende en ambulance via operatøren. Centralens IT-system har registeret, at ambulancen var fremme i løbet af seks minutter, men personen var enten død, eller kunne ikke genoplives. Det er en skandale i Pilestræde.

Der er medarbejdere på vagtcentralen og blandt andre de to reddere, der i ambulancen er kommet frem og har stået med et dødt menneske i hænderne – ikke hverdagskost. Men velkommen på forsiden.

Berlingskes journalister, redaktionssekretær og forsideredaktør har åbenlyst ikke blik for de rammer, der er udstukket for, hvornår ambulancer skal være fremme. I kontrakten står: ”Servicemålet for Region Hovedstadens ambulancer vil være det samme som i dag, svarende til at 90 % af alle ambulancer med udrykning skal være fremme hos borgerne inden for 13 minutter, efter opgaven er modtaget til disponering på 112-AMK-Vagtcentralen”.

Alt er overholdt – fok dør hver dag – sådan er det med mennesker. Der er efterhånden en god ide for nogle af Berlingskes journalister selv at finde kisten frem. De, der bliver betegnet som ”undersøgende journalister” – et niveau over fodfolket – der skal kunne alt på detailniveau, men det kan ingen.

Og nej, der er ikke penge i statskassen til, at der kan holde en ambulance på hvert gadehjørne.

Det må ikke være rart at havne på forsiden blot fordi, man har passet sit job.

Forsøgte at advare en af journalisterne 17 sep. 2021 – 18.22

Hej med Jer,

Fine historier om 112, men mener I lige bør stoppe op og trække vejret.

Det er naturligvis ikke rart, at et menneske dør af hjertestop, men I er også nødt til at se på, hvordan systemet er skruet sammen. Regionens responstid for hvornår ambulancen skal være fremme er overholdt og mere til – en ambulance kan ikke stå udenfor døren i løbet af 30 sek. – det er derfor man arbejder med responstider overfor operatørerne.”

Historien kunne uden problemer have ventet et par dage, ingen andre ville løbe med den. Men Berlingske gør sig selv den store ære at aflive historien, selvom den blev bragt med følgende sætning: ”Ifølge Berlingskes oplysninger afgik borgeren ved døden. Det er uvist, om borgerens liv kunne være reddet, hvis 112-opkaldet var gået direkte igennem til vagtcentralen.”

Hvad er det egentlig Berlingske vil med den historie udover at sprede unødig frygt.